24 %
24 %
24 %

Qwic Premium MN7D heren e-bike

    Reset Opties
  • Showroom van +300m². Elke zondag open
  • Betaal in termijnen meer info klik hier
  • 100% rijklaar levering mogelijk. Plan je proefrit in
  • Laagste prijsgarantie en 14 dagen bedenktijd
bafang-m300-middenmotor-unit-43v-250w-zwart-8719461020503-11-l-min

Bafang M200

Bafang wordt gezien als één van de grootste aanbieders van E-sets en is niet meer weg te denken uit de markt voor elektrische fietsen. De Bafang M200 is voorzien van een kracht én rotatiesensor. De M200 is door Bafang gepositioneerd als budget middenmotor voor gebruik in stad- en tourfietsen. De motor heeft een koppel van 65 Nm, dat is flink koppel.

Nexus naaf

7 Naafversnelling

Deze fiets beschikt over 7 naafversnellingen. De versnelling zit ingebouwd in de naaf van het achterwiel en is dus een interne versnelling. Bij een naafversnelling wissel je van versnelling doordat de tandwielen van plaats veranderen. Verder heb je bij een naafversnelling een dichte kettingkast, is onderhoudsvriendelijk, geen ratelende kettingen en schakelen bij stilstaan is mogelijk.

Motor & E-bike technologie

Motor technologie ?

Bosch Smart Systeem

Bosch Performance Line Smart

De veelzijdige en bijna geruisloze Performance Line maakt nu ook deel uit van het smart systeem. Doe er je voordeel mee, blijf actief en blijf je omgeving verkennen. Met de eBike Flow-app kun je je eBike met updates over the air altijd up-to-date houden: gebruik de nieuwe rijmodus Auto-modus en geniet van de rit. Ondanks de krachtige ondersteuning biedt de drive unit een natuurlijk rijgevoel en meer veiligheid - bijvoorbeeld dankzij het nieuwe Bosch eBike ABS.

  • De nieuwe Auto-modus reageert op een snelheidsafname, bijvoorbeeld door beklimmingen en plotselinge tegenwind, en compenseert dit met de juiste ondersteuning.
  • Het uitgekiende aandrijvingsconcept van de Performance Line maakt een bijna geruisloze aandrijving mogelijk.
  • De ondersteuning past zich aan je rijstijl aan en is ideaal voor sportieve trektochten.
  • De Performance Line is in het smart systeem volledig verbonden en blijft ook na aankoop up-to-date.

Bosch Performance Line CX Smart

De Performance Line CX is een krachtige en dynamische aandrijving voor intuïtief bedieningsgemak en een uniek rijgevoel. Hij gaat samen met jou tot het uiterste, voor nog meer rijplezier op technisch veeleisend terrein. In het smart systeem is de drive unit volledig verbonden met de andere componenten van je eBike. Met de eBike Flow-app kun je digitale functies zoals activity-tracking en eBike Lock gebruiken en je eBike up-to-date blijven houden.

  • De Performance Line CX in het smart systeem is volledig verbonden en blijft dus ook na aankoop up-to-date
  • Het maximale koppel van 85 Nm heeft een duidelijke invloed op je rijgedrag.
  • In de eBike Flow-app kun je de rijmodi aan je wensen aanpassen
  • De snelheidssensor is in het smart systeem ook verkrijgbaar als draadloze versie - voor een cleanere eBike-look.

[ytvideo url="https://www.youtube.com/watch?v=D7twezRr1uc"]

Bosch

bosch_logo_img_w1280

De middenmotor van Bosch is een van de populaire motorsysteem voor elektrische fietsen. Dat is niet zonder reden: de motor is betrouwbaar, biedt een erg soepele ondersteuning en uitstekende rijeigenschappen, en is bovendien erg stil voor een middenmotor. Het motorsysteem van Bosch is beschikbaar in vijf verschillende uitvoeringen: de Active Line, Active Line Plus, Performance Line, Performance Line Speed en Performance Line CX. De motoren verschillen onder andere in het maximale vermogen dat ze kunnen leveren. Dankzij deze indeling is er een geschikte Bosch middenmotor voor alle soorten e-bikes en voor verschillende gebruiksdoelen.

Bosch Active Line

De uitstekende ‘standaard’ motor in de serie, de Bosch Active Line motor, wordt vooral gebruikt in de voordeligere elektrische stadsfietsen. De motor is net zo stil als de duurdere Active Line Plus motor, maar hij heeft met een maximaal koppel van 40Nm een wat lager maximaal vermogen. Met zijn soepele, maar relatief minder krachtige motor is het Active Line systeem vooral geschikt voor gebruik in de stad.

Bosch Active Line Plus

Het Active Line Plus systeem is het grote broertje van de standaard Active Line middenmotor. Hij oogt hetzelfde, maar heeft een andere binnenkant. Met een hoger maximaal koppel van 50 Nm en een maximale ondersteuning van 270% van het door de berijder geleverde vermogen (in combinatie met een derailleurversnelling) biedt de Active Line Plus net even wat meer ondersteuning dan de normale Active Line. Een elektrische fiets uitgerust met een Bosch Active Line plus motor is daardoor ideaal voor gebruik in de stad en op het platteland en is geschikt voor woon-werkverkeer en recreatieve toertochten.

Bosch Performance Line

Naast de Active Line heeft Bosch voor gebruik op meer sportieve fietsen ook verschillende uitvoeringen van de zogenaamde Performance Line in productie. De standaard Bosch Performance Line motor heeft een maximaal koppel van 65 Nm en levert in de Turbo-stand een maximale ondersteuning van 275%. Deze krachtige motor is vooral te vinden op de serieuzere toerfiets. Het is de ideale motor voor de toerfietser of forens die nét even meer power wil dan wat de Active Line motoren bieden.

Bosch Performance Line CX

De Performance Line CX zorgt voor een unieke eMTB-belevenis: compact, licht en met meer power combineert deze drive unit hoogwaardige materialen, een enorm krachtige aandrijving en high-end sensoren. Daarmee krijgt eMountainbiken op de trail een geheel nieuwe dimensie. Vanaf modeljaar 2021 met een draaimoment tot 85 Nm, nieuwe kenmerken in de aansturing van de motor en een doorontwikkelde eMTB-modus – en dat als software-update. Voor een aanstekelijke rijbelevenis: natuurlijker, intuïtiever, krachtiger en een absolute benchmark in deze klasse.

Bosch Performance Line Speed

De Performance Line motor is normaal gesproken begrensd om te ondersteunen tot snelheden van maximaal 25 km/u. Er is echter ook een vergelijkbaar ontworpen versie van de motor ontwikkeld voor gebruik op Speed Pedelecs. Deze Bosch Performance Line Speed motor ondersteunt tot snelheden van 45 km/u. De motor heeft een maximaal koppel van 85Nm, een groter vermogen van 350W dat de extra ondersteuning mogelijk maakt. Daarnaast is de Performance Speed ook een stukje lichter, hij weegt namelijk maar 2.9 kilo, waardoor het rijgedrag nog sportiever aanvoelt.

[ytvideo url="https://www.youtube.com/watch?v=rKODVmGET80"]

Bafang

Bafang eBikes Logo

De Bafang middenmotor heeft een trekkracht van maar liefst 80Nm. Dit is een van de sterkste op de markt. Het is voorzien van een rotatie-, snelheids- en trapkrachtsensor. Deze 3 sensoren zorgen ervoor dat de ondersteuning helemaal op jouw kracht en bewegingen wordt aangepast. Zo voelt de ondersteuning zo natuurlijk mogelijk aan! De Bafang middenmotor is geschikt voor dagelijks en recreatief gebruik, ook in heuvels en bergen. Vanwege de plaatsing, laag én centraal tussen de wielen, is het zwaartepunt van de fiets laag. Hierdoor heb je een betere wegligging en rij je stabiel. Wel zo veilig! Uit welke merken kun je kiezen?

Brose

brose-fahrzeugteile-vector-logo

Door de integratie van het e-bike competentiecentrum in de Brose fabriek in Berlijn kunnen ook de e-bike fabrikanten volop meeprofiteren van de hoge kwaliteitseisen die de auto-industrie stelt. Naar onze mening is de BROSE middenmotor dan ook het beste wat je kan vinden op dit ogenblik onder de E-bikes. De middenmotor beschikt voer maar liefst 90Nm kracht. Brose past een andere techniek toe dan andere aanbieders van middenmotoren waardoor er merkbaar veel minder geluid ontstaat. In de basis komt dit doordat Brose composite "kunststof" aandrijving/tandwielen gebruikt.

,

Motor koppel (kracht) ?

Kracht van de motor

De kracht van de motor van een elektrische fiets wordt uitgedrukt in Newtonmeters (Nm). De motor van de e-bike is krachtiger naarmate het aantal Nm hoger is. Bij de keuze voor een elektrische fiets is het belangrijk om met de kracht van de motor rekening te houden. Als de fiets bijvoorbeeld vooral wordt gebruikt voor fietsritten in de stad of toertochten over vlakke wegen, dan kan minimaal 25 Nm voldoende zijn. Als het echter de bedoeling is om ook over heuvels of door een bergachtig landschap te fietsen, dan kan beter voor een meer krachtige motor worden gekozen.

Voorwielmotoren: +/- 45 Nm

Achterwielmotor: +/- 55 Nm

Middenmotor: tussen 40 Nm en 90 Nm

Motor positie

Ondersteuningsstanden

Soort sensor ?

Sensor

Elk elektrisch systeem heeft een snelheidssensor die, zoals gezegd, meet hoe snel er wordt gereden. Verder wordt het rijgedrag bepaald door een rotatiesensor of een trapkrachtsensor afhankelijk van het model.

Rotatiesensor

Het systeem met rotatiesensor werkt heel simpel. Zodra je (vooruit) trapt, geeft de sensor een seintje door aan de motor. Dit voel je direct aan de ondersteuning die je ontvangt. Het maakt niet uit hoe hard je trapt, de ondersteuning werkt altijd.

De rotatiesensor zorgt voor:

1. Grote betrouwbaarheid (door z’n eenvoud)
2. Juiste ondersteuning in situaties waarbij wel wordt getrapt, maar weinig kracht wordt gezet op de pedalen
3. Veiligheid. De rotatiesensor detecteert of vooruit of achteruit wordt getrapt. Hierdoor zal de ondersteuning in geval van pedalen stilhouden of terugtrappen direct en betrouwbaar worden afgeschakeld.

Trapkrachtsensor

Bij de trapkrachtsensor bepaalt de kracht die je op de pedalen uitvoert de mate dat de motor ondersteunt wordt. Eigenlijk net als op de gewone fiets, maar dan met een beetje hulp! De trapkrachtsensor zorgt voor een zeer natuurlijke fietsbeleving door het meten van de trapkracht. Het meest ideale is dat je beide sensoren ter beschikking hebt.

Schakelsensor

Het is gebaseerd op intelligente schakelsensor bevestigd op schakelkabel, die motoraandrijving wordt in een korte tijd onderbroken wanneer je gaat schakelen. Hierdoor ervaar je soepele schakeling wanneer je elektrisch aan het fietsen bent. Overigens zorgt dit systeem voor een langere levensduur van het hele schakelsysteem. 

,

Smartphone connection ?

Gebruik je smartphone als fietsdisplay

Bosch:
Het smart systeem verbindt de belangrijkste componenten van de eBike – dus de motor, de accu, de bedieningseenheid en het display – digitaal met elkaar. Dat levert handige functies op, die je via de eBike Flow-app kunt bedienen. En daar komen er steeds weer nieuwe bij: met updates over-the-air breidt je jouw eBike met extra functies uit en houd je deze up-to-date – eenvoudig en gemakkelijk vanaf je smartphone. Op die manier kan je eBike steeds meer en stem je deze perfect op jou af. Voor nog meer rijplezier in een verbonden eBike-wereld.
Qwic:
De Qwic fietsen met de Brose motor zijn uitgerust met een LCD console. Een klein en compact display waarmee je de ondersteuning van jouw e-bike kan aansturen. De console kan via een Bluetooth verbinding gekoppeld worden aan de smartphone. Via de QWIC app wordt de fiets bediend en alle beschikbare informatie getoond. Je kan ook de rijprofielen aanpassen en eventuele updates via je smartphone laten uitvoeren.

Accu

Standaard accu ?

Capaciteit accu

Alle accu's van onze elektrische fietsen zijn van Li-Ion accu (Lithium Ion).

De capaciteit van een accu wordt uitgedrukt in Ah of Wh (spreek uit als Ampère-uur en Watt-uur). Dit geeft aan hoeveel energie opgeslagen kan worden in de accu. De eenheid Ah als capaciteitskenmerk zegt op zich niet zo veel. Dit alleen in combinatie met de spanning (in Volt) is dit een waardevol gegeven. Een 10 Ah accu hoeft dus niet per definitie meer capaciteit te hebben dan een 8 Ah accu als van de eerste accu de spanning 24 Volt is en de tweede een spanning van 36 Volt.

De Wh is veel handiger om de capaciteit van de accu op te vergelijken. Een accu van bijv. 480Wh heeft een grotere capaciteit dan een van 240Wh. De capaciteit.

Je kan overigens vrij eenvoudig de Ah waarde van een accu omrekenen naar een Wh waarde. Vermenigvuldig daarvoor de Ah waarde met de spanning in Volt van de accu.

Actieradius ?

De actieradius

De actieradius van een elektrische fiets wordt uitgedrukt in kilometers. Het geeft aan hoeveel kilometer je (bij benadering) met trapondersteuning kan fietsen. Na het afleggen van deze afstand is de accu vrijwel op.  Houd er rekening mee dat de vermelde actieradius af kan wijken van de werkelijkheid. Dit komt voornamelijk doordat het met meerdere factoren te maken heeft. Indien je geen tegenwind hebt, goed wegdek, geen heuvels, constante snelheid met ondersteuningslevel van 1 of 2 en een nieuwe accu. Er wordt vaak een gemiddelde gewicht genomen van 75 KG. Er wordt aangegeven bijvoorbeeld tussen 70 km en 100 km, indien alles mee valt, dan haalt de accu 100 km.

Factoren die een rol spelen zijn:

  • Het weer
  • Welke trapondersteuningsstand je instelt
  • Bandenspanning
  • Wegdek
  • Plat of heuvels
  • Totaal gewicht
  • Zuinig schakelen

Het weer

Tegenwind speelt een grote rol bij de actieradius van je fiets. Verder de energie van de accu neemt af als de temperatuur onder de 20° Celsius komt. Bij 0° Celsius is de accucapaciteit ongeveer 20% minder en bij -10° Celsius al ongeveer 30% (waarden afhankelijk van het type accu).

Elektrische stand

Afhankelijk van de trapondersteuningsstand (laag-midden-hoog) kost dit weinig-normaal-veel elektrische energie. Wil je de maximale actieradius bereiken dan moet je kiezen voor de lichtste trapondersteuning. Vaak aangeduid met de "eco" (economy) stand.

Bandenspanning

Een slecht opgepompte band heeft een negatieve invloed van zo'n 10% op je actieradius. Hoe zachter hoe meer actieradius je verliest.

Wegdek

Bij harde wegdek kan je meer halen uit je actieradius.

Plat of heuvels

Hoe meer heuvels, hoe meer druk er op de motor komt. Van zelf sprekend ga je de ondersteuningstand hoger zetten zodat je eenvoudiger de heuvel op kan, dit heeft negatieve invloed op de actieradius.

Totaal gewicht

Hoe zwaarder de berijder, hoe meer energie het kost om de fiets voort te bewegen. De accu van een elektrische fiets zal dus sneller opraken bij een zwaarlijvige dan bij een lichte berijder.

Zuinig schakelen

Bij het wegrijden, bijvoorbeeld bij een stoplicht, wordt door de motor erg belast om je op weg te helpen. Wil je de accu niet te zwaar belasten en je actieradius vergroten dan moet je in een zo laag mogelijke versnelling wegrijden en op de juiste momenten opschakelen.

Positie accu

 

 

Schakel- en remsysteem

Remsysteem ?

Terugtraprem

De terugtraprem is de enige rem die niet bediend wordt met handkracht maar door met beenkracht de ketting terug te trappen.

Pluspunten

  • Onderhoudsvrij
  • Geen slijtage
  • Geen kabel die kapot kan

Minpunten

  • Remmen is niet mogelijk als de ketting eraf is
  • Trappers moeten goed gesteld worden om we te kunnen fietsen

V-Brake

Remblokken knijpen op de velg om het wiel te remmen. Het systeem werkt middels een kabel.

Pluspunten

  • Licht in gewicht

Minpunten

  • Remt niet goed en maakt ook piepende geluiden bij het regen
  • Slijtage speelt een rol
  • Mocht je een (lichte) slag in je wiel hebben, kan het gaan aanlopen
  • Kans bestaat dat je over de kop gaat

Rollerbrake (trommelrem)

shimano-nexus-rollerbrake

Rollerbrake remmen zijn de nieuwe generatie van de oudere trommelremmen. De remwerking is in de naaf verwerkt.

Pluspunten

  • Heeft niet de nadelen van v-brake
  • Eenmalig afstellen, dan zit je goed
  • Je kunt niet over de kop slaan, dankzij de powermodulator, een wrijvingskoppeling tussen rem en naaf. Wordt de kracht op de koppeling te groot dan gaat de koppeling draaien
  • Vrijwel onderhoudsvrij

Minpunten

  • Zwaar in gewicht
  • Door de Powermodulator kan je minder hard remmen

(Hydrologische) Schijfrem

detail_performance_schijfrem-voor-min

Dit remsysteem is het beste wat je kan krijgen. Schijfremmen zijn simpelweg uitgevonden om meer remkracht te hebben terwijl je minder hard je rem inknijpt. Daarnaast brengt het een aantal voordelen met zich mee zoals minder vuiligheid, langere levensduur, minder slijtage en een stoere look. Uiteraard is er een nadeel aan het gebruik van schijfremmen. Je fiets wordt altijd iets zwaarder.

Door het inknijpen van de hendel wordt olie de remleiding ingestuwd. Wanneer de olie door de leiding is gestroomd, komt deze in de remklauw (ook wel caliper genoemd). In de caliper wordt de olie verdeeld naar de zuigers en met de druk die dan wordt uitgeoefend met de remhendel, worden de zuigers uit de remklauw op de remschijf geduwd. Op deze manier heb je een sneller en directer remvermogen. Ook aan dit mooie remsysteem zit een nadeel. Het kan voorkomen dat er lucht in de remleiding komt en je deze moet ontluchten. Dit is een nauwkeurige klus.

Pluspunten

  • Remkracht is goed te doseren dankzij het hydraulische systeem
  • In tegenstelling tot velgremmen werken ze uitstekend in de regen en onder modderige omstandigheden.
  • Velg slijt niet.
  • Wordt niet warm tijdens de afdaling.

Minpunten

  • Het systeem is relatief kwetsbaar. Moderne hydraulische schijfremmen hebben maar weinig ruimte tussen de schijf en de remblokjes. Wanneer ze niet perfect zijn afgesteld of een impact krijgen van buitenaf kunnen deze aan gaan lopen.

V-brake Magura hydrologische

magura_hydraulische_velgrem_hs33r_zwart_zilver_90425

De remmen bestaat uit twee cilinders die aan de uiteinden voorzien zijn van remblokjes. De cilinders zijn via olieleidingen met elkaar en met de cilinder in de remgreep verbonden. Door het inknijpen van de hendel wordt olie de remleiding ingestuwd. Op deze manier heb je een sneller en directer remvermogen.

Pluspunten:

  • Remkracht is goed te doseren dankzij het hydraulische systeem.
  • Geschikt voor fietsen met brede banden en spatborden.
  • Remblokjes makkelijk te vervangen.  Ze staan recht op de velg.
  • Bijna onderhoudsvrij. Af en toe een beetje vuil verwijderen.

Minpunten: 

  • Duurder dan gewone V-brakes.
  • Het hydraulische systeem is kwetsbaarder bij transport en in stalling dan kabelremmen.

Type versnelling ?

Versnellingstypes

De versnellingen op je fiets bepalen onder welke omstandigheden je met normaal beentempo kunt blijven fietsen. De bedoeling is je in de meest gebruikte versnelling de minste weerstand voelt.

Naafversnelling van Shimano Nexus

De naam zet het al, de versnellingen van de fiets zijn in de naaf van het achterwiel verwerkt. Je hebt varianten met 3, 5, 7 of 8 versnellingen. Op de E-bikes vind je vooral de Nexus 5.

Pluspunten

  • Onderhoudsvriendelijk
  • Bijna altijd een dichte kettingkast
  • Geen ratelende kettingen
  • Schakel bij stilstaand mogelijk

Minpunten

  • Flink verschil tussen de opeenvolgende versnellingen
  • Gewicht fiets is gemiddeld hoger

[ytvideo url="https://www.youtube.com/watch?v=LjrhHxMKjRg"]

 

Enviolo Trekking

De traploze handmatige technologie is net zo eenvoudig als het afstemmen van het volume op een radio. Zo hebben fietsers meer aandacht voor andere belangrijke aspecten van het fietsen, zoals het verkeer of de mooie omgeving. Geen schakelingen, vastzittende versnellingen, los rondtrappen of gekraak, alleen een uniek rijgevoel dankzij het gebruiksgemak van de technologie.

[ytvideo url="https://www.youtube.com/watch?v=i5l-ZK2IPxo&t=0s"]

Enviolo AutomatiQ

De traploze automatische technologie zorgt voor een geheel nieuwe fietservaring. Stel de gewenste trapsnelheid in en de traploze automatische techniek past het Enviolosysteem aan zodat deze altijd met dezelfde snelheid trapt, zelfs wanneer je heuvel op- of afgaat. Enviolo's naven zorgen voor een bijna geruisloze en soepele fietservaring. Niet langer het geluid van een overspringende ketting of het geklik van het schakelen, alleen maar het geluid van de omgeving.

Derailleur

Bij een derailleur type versnelling wordt gebruik gemaakt van versnellingscassettes die op het wiel geplaatst zijn.

Pluspunten

  • Goedkoper i.v.m. naadversnellingen
  • Gewicht van de fiets is lichter
  • Onderhoud aan de ketting eenvoudig door de open kettingkast

Minpunten

  • Is gevoelig en heeft hogere montagekosten
  • Niet schakel bij stilstaand
  • Slijtage speelt een rol en vergt onderhoud
  • Altijd een open kettingkast.

[ytvideo url="https://www.youtube.com/watch?v=sAloGEFs4mc&t=0s"]

Aantal versnellingen ?

Verschil tussen 5, 7 en 8 versnellingen

https://www.youtube.com/watch?v=LjrhHxMKjRg&t=3s

Enviolo handmatig VS Automaat

https://www.youtube.com/watch?v=i5l-ZK2IPxo&t

 

 

 

Algemeen

Banden

Framemaat ?

OPMETEN FRAMEMAAT

De framemaat van een fiets is de hoogte van het frame van je fiets (in centimeters). Deze hoogte meten we vanaf het punt waar de pedalen vast zitten, tot aan het punt waar de zadelpen uit het frame komt.

Voor de juiste framemaat is de binnenbeenlengte de meest belangrijke maat. Deze maat meet je door met de voeten circa 15 centimeter uit elkaar te gaan staan en vervolgens de maat op te meten tussen de grond en kruishoogte. Met deze \\\"binnenbeenlengte\\\" kun je de juiste framemaat berekenen. Voor (elektrische) stads- en toerfietsen bereken je de juiste framehoogte als volgt:

Binnenbeenlengte x 0,68 = framemaat 

Framemaat (cm)Lichaamslengte
46149 - 166
47151 - 168
48154 - 171
49157 - 174
50159 - 176
51160- 177
52162 - 179
53164 - 182
54166 - 184
55168 - 186
56171 - 189
57174 - 192
58176 - 194
59178 - 196
60180 - 198
61183 - 202
62185 - 204
63186 - 206
64188 - 208
65190 - 210
66192 - 212

 

,

Frametype

Kleur

Materiaal frame ?

Materiaal Frame

Het frame van een fiets kan bestaan uit staal of aluminium.

Staal

Voordelen

  • Goedkoop

Nadelen

  • Zwaar in gewicht
  • Kan roesten indien het frame beschadigd raakt. Hierbij komt het stalen frame bloot te liggen waardoor het kan gaan roesten.

Aluminium

Voordelen

  • Roestvrij
  • Licht in gewicht

Nadelen

  • Duurder i.v.m. staal

Merk

Type aandrijving ?

Type aandrijving

Wat is beter?

Of een kettingaandrijving beter is dan een traditionele fietsketting, hangt voor een groot deel af van je persoonlijke wensen. Fietsers met een sportieve fiets zullen geneigd zijn te kiezen voor een gewone ketting, aangezien deze met een derailleur gebruikt kan worden. Voor fietsers met een naafversnelling of fietsers die een hekel hebben aan onderhoud, is een kettingaandrijving mooie uitkomst. In ieder geval is kettingaandrijving in bepaalde situaties – zie voor- en nadelen – een prima alternatief voor de goede oude fietsketting

Riemaandrijving

prem-mn380-beltdrive-004

Een riemaandrijving is een aandrijving waarbij gebruik gemaakt wordt van een kunststof riem in plaats van een 'traditionele' ketting. Doordat een aandrijfriem geen zijdelingse speling heeft is deze niet te gebruiken in combinatie met een derailleurversnelling. Daarom maken fietsen met een riemaandrijving altijd gebruik van een versnelling in de achternaaf of in de trapas. Voornamelijk Qwic fietsen maken hier gebruik van.

Voordelen:

  • Extreem onderhoudsvriendelijk
  • Bij schakelen van versnellingen is de riem stiller en geeft minder weerstand
  • Geen roest
  • Geen olie nodig
  • Schoon: geen smering nodig, dus geen vuile handen of kleren
  • Schoonmaken: lauw water
  • Duurzaam: een riem gaat tussen de 25.000 en 50.000 kilometer mee
  • Efficiënt: door gebruik van een carbonkern zit er geen rek in een riem, daardoor is de druk heel constant
  • Stil: je kunt alles horen wat er om je heen gebeurt, zoals natuurgeluiden
  • Gewicht: een riem weegt ongeveer 75% minder dan een ketting

Nadelen:

  • Riem kan niet losgekoppeld worden en bestaat uit 1 stuk
  • Reparatie: De riem kan niet gerepareerd worden en moet dus geheel worden vervangen
  • Verkrijgbaarheid: Een riem is minder goed verkrijgbaar. Neem op een fietsreis door afgelegen gebieden een reserveriem mee. Het is een zeer duurzaam onderdeel, maar niet te repareren en niet overal verkrijgbaar. Voor het gewicht hoef je het niet te laten: inclusief de aandrijfriem die op je fiets in gebruik is heb je nu ongeveer de helft van het gewicht van een ketting.
  • Iets prijziger i.v.m. kettingaandrijving

Wielmaat ?

Leeftijd & wielmaat

Bij kinderfietsen wordt de wielmaat aangegeven in inches. (één inch = 2,54 centimeter).

Met onderstaand overzicht kunt u de juiste maat bepalen! U weet dan in welke categorie u kunt kijken om de geschikte nieuwe fiets te vinden.

wielmaat (inch)

leeftijd (jaren)

kledingmaat

12

2 tot 4

92 - 104

16

4 tot 6

104 - 116

20

5 tot 8

110 - 128

22

6 tot 9

122 - 134

24

8 tot 10

128 - 146

26

10 tot 13

146-158

Jasbeschermer

Type fiets

Qwic Premium MN7D heren e-bike

De Premium MN7D is beperkt beschikbaar en een Limited Edition. De luxe afwerking, de stille motor en uitneembare accu maken de QWIC Premium MN7D tot een zeer comfortabele elektrische fiets voor het vlakke terrein. De e-bike is volledig uitgevoerd met hydraulische schijfgremmen, lock-out voorvork en schakelsensor voor een unieke rijervaring. De e-bike beschikt over een klein en eenvoudig LCD console, de Premium MN7D+ beschikt over het luxe LCD kleurendisplay en bevat meer rijdersinformatie. Voor de korte afstand en he vlakke terrein komt de MN7D perfect uit de voeten met zijn innovatieve 65NM middenmotor.

Beoordelingen

Er zijn nog geen beoordelingen.


Wees de eerste om “Qwic Premium MN7D heren e-bike” te beoordelen

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

X