Tips E-bike Derailleur - Fietsenwinkel Barendrecht

Onderhoudsbeurten

Fiets is een servicegevoelig product. Het is van essentieel belang dat je de fiets regelmatig laat nakijken en onderhouden. Voor de veiligheid van jezelf en anderen is het belangrijk dat je remmen goed werken en afgesteld zijn. Ook wil je natuurlijk dat alle bouten en moeren van je fiets goed aangedraaid zijn.

Een elektrische fiets heeft vaker een onderhoudsbeurt nodig, dan een fiets zonder ondersteuning. Dat komt door gevoelige onderdelen zoals de motor, elektronica en accu.

1ste onderhoudsbeurt

Het is van grote belang dat de 1e servicebeurt op tijd verricht wordt. Het is gebruikelijk dat de ketting binnen kortste tijd uitrekt. Tijdens deze servicebeurt zorgen we ervoor dat de ketting op de juiste spanning staat, aanpassen van de spaken en afstellen van de versnellingen. Wij adviseren om deze beurt uit te laten voeren rond de 500km.

LET OP: De garantie vervalt indien u de 1e servicebeurt niet laat uitvoeren.

Gebruikerstips

Derailleur schakelsysteem

Je hebt een fiets met derailleur ketting. Dit schakelsysteem vraagt wat aan onderhoud. Het is een open kettingkast wat gevoeliger is dan een gesloten kettingkast. Om de zoveel tijd zou je de ketting en tandwielen moeten smeren en schoonmaken.

De derailleur is de plek waar het meeste vet en vuil verzamelt. Met deze complete stap-voor-stap handleiding, zal het reinigen en polijsten van de derailleur van je fiets eenvoudig zijn. We begeleiden je helemaal; van het losmaken van die eerste bout tot het demonteren, reinigen, polijsten en weer in elkaar zetten van jouw versnelling. Aanpassen en afstellen hoort ook bij het proces.

Verlengen van duurzaamheid van de fiets

  • Spaken niet overbelasten. De spaken van de fiets kunnen 130kg tot 170kg (bij Kalkhoff + modellen) aan. Hierbij wordt het gewicht van de persoon en gewicht van de fiets meegerekend. Indien de spaken overbelast worden kan je een slag in je wiel ontstaan of de spaken kunnen zelfs afbreken.
  • Niet zitten terwijl de fiets op dubbele standaard staat. Dit kan ervoor zorgen dat het standaard gebogen wordt of afbreekt.

Maximale halen uit je actieradius

Weersomstandigheden

Het weer is van grote invloed op de actieradius. Ook al hebben we zelf geen invloed op het weer, toch zijn de volgende punten belangrijk:

Wind

Met veel (tegen)wind moet de e-bike veel kracht leveren wat veel energie vraagt van de accu. Hierdoor is de accu sneller leeg.

Temperatuur

De accutechnologie in de fietsaccu, Lithium-Ion, presteert het beste in temperaturen tussen 20 en 25 graden Celsius. Is het warmer of kouder, dan neemt de actieradius af. In Nederland is met name de temperatuur onder de 20 graden van grote invloed. De actieradius neemt bij een buitentemperatuur van 10 graden zo’n 10% af en als het rond het vriespunt is (0 graden) is dat al 20%. Dit merk je dus direct in het aantal kilometer dat je kan fietsen.

Ondersteuning

De trapondersteuning waarin je fietst heeft veel invloed op de actieradius. Hoe meer je ondersteunt wordt tijdens het fietsen, hoe minder kilometers je af kunt leggen.

Bandenspanning

Net zoals je zelf makkelijker fietst met goed opgepompte banden, zo geldt dit ook voor de kracht die de motor van je e-bike moet leveren. Met goed opgepompte banden hoeft de motor minder kracht te leveren. Dit kost minder energie, waardoor je een langere afstand af kunt leggen.

Gewicht

Hoe hoger het gewicht, hoe lager de actieradius van de e-bike. Denk hierbij aan het gewicht van de fiets, de berijder én de bagage.

Type sensor.

E-bikes zijn uitgevoerd met een trapkrachtsensor of rotatiesensor. Een trapkrachtsensor vergroot uw eigen kracht waarbij een rotatiesensor alleen ondersteunt als er getrapt wordt. Anders gezegd krijgt de berijder bij een rotatie sensor altijd maximale ondersteuning wat tot een kortere actieradius leidt.

Wij danken u van harte voor uw aankoop en hopen u middels deze mail voldoende te hebben geïnformeerd.  Mocht u nog vragen hebben vernemen we die graag

Extra tips

  • Bij de eerste 10 laadbeurten, is het aan te raden om de accu volledig te op % ontladen. Dit om zo de volledig opgegeven capaciteit te kunnen bereiken.
  • Na ieder lange rit, wanneer je accu bijna op is, is het van uiterst belang deze zo snel mogelijk weer op te laden.
  • Mocht je van plan zijn, de fiets voor langere tijd, niet te gaan gebruiken, zorg er dan voor dat de accu op 20 tot 80% zit en binnen staat. Anders, zullen de batterijcellen sterven, wat er weer voor zorgt dat de actieradius verlaagt (De fiets kan minder lang door).

 

× WhatsApp