Bafang motoren - Fietsenwinkel Barendrecht

Bafang motoren

bafang m420 foto

Bafang motoren

Introductie

Je hebt van wel eens gehoord en gelezen over de motoren van Bosch en Shimano. Wat wellicht, onterecht, een minder bekende merk is, is Bafang. Onterecht, ja. Bafang is namelijk een Chinees bedrijf met jarenlange ervaring in hun vakgebied. Als wij kijken op hun website, lezen wij het volgende:

Bafang, one of the leading manufacturers of e-mobility components and complete e-drive systems, has been developing solutions for electric vehicles since 2003.

 

Vertaling: Bafang, een van de toonaangevende fabrikanten van e-mobility componenten en complete e-drive systemen, ontwikkelt sinds 2003 oplossingen voor elektrische voertuigen.

 

In deze blog zullen wij ingaan op de Bafang motoren. Wat voor motoren heeft Bafang? Wat zijn een aantal specificaties van deze motoren? Je leest dit en meer, in deze blog!

 

Voorwielmotor

Voor Bafang begon het allemaal met de ontwikkeling en het produceren van voorwielmotoren. Zo is men haar pad naar een groot succes begonnen. Alhoewel, vandaag de dag, voorwielmotoren worden overklast door midden motoren (die zijn nou eenmaal populairder), hebben wij vooralsnog een aantal e-bikes met Bafang voorwielmotor.

De Bafang voorwielmotor is een van de krachtigste voorwielmotoren op de huidige markt, met een maximaal koppel van ruim 40 Nm. Dit maakt dat deze motor evenwaardig is aan de Bosch Active Line middenmotor.

Een voorwielmotor kan dan wel op tegen een middenmotor, toch zitten er veel nadelen aan zo’n voorwielmotor. Dit is dan ook de reden dat men meer aandacht heeft voor midden motoren.

Nadelen van een voorwielmotor t.o.v. een middenmotor op een rijtje:

  • Voorwielmotoren zijn wat minder stabiel
  • De ondersteuning van een voorwielmotor is minder subtiel dan die van een middenmotor

Bovendien start de hulp van een Bafang-voorwielmotor slechts 1 tot 2 seconden na het stoppen van de pedalen. Het lijkt niet veel, maar in het verkeer duurt het langer dan wenselijk.

Belangrijk: Dit is geen probleem van Bafang, maar een kenmerkend probleem van voorwielmotoren in het algemeen.

 

Middenmotor

De motoren van Bafang werken op dezelfde manier als die van Bosch  en Shimano.

Hieronder de verschillende midden motoren van Bafang:

Bafang M200 middenmotor

Dit model is eigenlijk de basis van de Bafang middenmotor. Een uitstekende motor voor de Nederlandse landschap. Dit model is symbool voor een geruisloze motor, met maximaal 55Db. De focus van Bafang, tijdens de productie van dit model, lag duidelijk op duurzaamheid. Een uitstekend geprijsde motor in een ‘duurzaam jasje’.

Een van de grote voordelen van deze motor is dat het systeem zowel een rotatiesensor als een trapkrachtsensor gebruikt om de motor veel informatie te geven over het rijgedrag van de rijder. Dit helpt natuurlijk enorm, met het bieden van de nodige ondersteuning.

Al eerder verwezen we in deze blog, naar de Bosch Active Line middenmotor. Qua kenmerken, verschillen deze motoren niet veel van elkaar. De Bafang M200 is zelfs krachtiger dan de Active Line van Bosch, met 65 Nm tegen 50 Nm.

 

Onze collectie met Bafang M200 middenmotor.

 

Bafang M300 middenmotor

Dit type motor is te vinden in veel elektrische fietsen. De M300 is iets krachtiger dan de M200 middenmotor. Het koppel van deze motor is namelijk ruim 80 Nm. Met andere woorden, genoeg kracht voor een heuvelachtig gebied, zoals bijvoorbeeld De Veluwe. Ook het geluid bij deze motor is nooit hoger dan 55 Db.

Het mooie aan dit motortype, ten opzichte van het basismodel is dat deze is uitgerust met een display. Het display op de motor, is erg uitgebreid. Zo kun je snelheid, batterijvermogen, stand van ondersteuning en nog vele andere zaken aflezen, vanuit de display. Verder is dit model uitgerust met een rotatiesensor. Dit wil zeggen dat de sensor de rotatie van de pedalen meet en op basis daarvan ondersteuning biedt.

Bepaalde motorsystemen hebben ook een trapkrachtsensoren. Wil jij het verschil weten tussen verschillende sensoren? Klik hier!

 

Onze collectie met Bafang M300 middenmotor.

 

Bafang M400 middenmotor

Een topmodel, onder de verschillende motortypes van Bafang, als je het ons vraagt!

Qua koppel en kracht is er eigenlijk weinig verschil met de vorige 2 modellen. Zo heeft de M400 een koppel tot 80 Nm, waar dat bij de M200 slechts 65 Nm ging. Maar wat dit model zo goed maakt, is de combinatie van kracht en –rotatiesensor.  Niet alleen wordt de rotatie van de pedalen hierdoor gemeten, maar ook de kracht die hierop wordt uitgeoefend. Dit brengt voordeel met zich mee, op het gebied van ondersteuning

 

Onze collectie  met Bafang M400 middenmotor.

 

Bafang M420 middenmotor

De ideale motortype voor een tocht door de bergen! Met een koppel van 80 Nm en de combinatie van rotatie en -krachtsensor, is dit een geweldig motortype! Dit motortype is dan ook niet voor niks terug te vinden op vele sportieve e-bike modellen. De sensoren in de M420 meten nauwkeurig snelheid, pedaalkracht en trapfrequentie en past de ondersteuning aan.

Met de M420 middenmotor overwin je gemakkelijk lange afstanden en beklimmingen en zijn zware lasten geen probleem. Bij deze motor kunt u kiezen uit 5 verschillende steunstanden.

 

Onze collectie  met Bafang M420 middenmotor.

 

Overzichtelijke weergave

 

Geen zin en tijd om alles te lezen? Geen probleem!

Nog even alles overzichtelijk op een rijtje:

 

Bafang m200Bafang m300Bafang m400Bafang m420
Geluid<55Db<55Db<55Db<55Db
Koppel65 Nm80 Nm80 Nm80 Nm
Type sensor(en)Kracht + rotatieRotatieKrachtKracht + rotatie

 

 

Share this post

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.


December E-Bike Deals Bekijk
Hello. Add your message here.