Alles over de Enviolo naaf - Fietsenwinkel Barendrecht
enviolo4_high_quality_fixed__2_-removebg-preview

Alles over de Enviolo naaf

Envilo naven

In deze video gaan we het hebben over de verschillende Enviolo naven en 2 verschillende schakelsystemen die ze hebben handmatig en automaat.

Voor- en nadelen ten opzichte van de Shimano naven

Eerst over de naaf in het algemeen en wat de voordelen zijn toz van de veel voorkomende Shimano Nexus naven. Bij Enviolo heb je altijd een trapslose en bijna geluidloze schakeling. Je schakelbereik is groter als je dat vergelijkt met de Shimano Nexus. In het lichste versnelling is de enviolo lichter en ook in zijn zwaarste versnelling. Je kan bij Enviolo doortrappen terwijl je schakelt bij de nexus naven moet je even stoppen met trappen en dan schakelen. Bij de shimano naven moet je deze om de zoveel tijd goed afstellen bij de enviolo hoef je dat niet te doen.

Er zijn ook nadelen aan de Enviolo naaf. In gewicht is deze zwaarder. Verder is de naaf ook minder efficient. Bij een e-bike zal je niet veel van merken. Zowel het gewicht als de efficiëntie heeft nadelige gevolgen voor je actieradius.

Type Enviolo Naven

Enviolo heeft 3 naven. De City, Trekking en Heavy Duty, Extreme en Extreme Gearbox. De City is de meest goedkoopste naaf en kan een maximale motor koppel aan van 55Nm en heeft een trekkracht van 160kg. De Trekking is de meest voorkomende naaf met een schakelbereik van 380%, kan koppel van 85 maximaal aan en heeft een trekkracht van 180Kg. Op de meeste e-bikes kom je deze naaf tegen.   De heavy dutch vind je terug op de elektrische bakfietsen waarin kinderen vervoerd worden, deze heeft een voertuigtrekkracht van maximaal 250kg. En kan een motor van 100nm mee gecombineerd worden. De Extreme en Extreme gearbox worden voornamelijk toegepast op de bakfietsen waar meer gewicht dan 300kg in zit. Denk maar aan postbedrijven als DHL.

Enviolo Handmatig VS Automaat

Op de e-bike stadsfietsen worden steeds meer Enviolo Trekking naven toegepast. Je vind de handmatige versie als de automaat op terug. De handmatige versie heeft een traditionele shifter waaraan je kunt draaien. Doormiddel aan te draaien zal je lichter of zwaarder mee gaan fietsen.

Nu dan over de automaat. Dit is een prachtig systeem wat Enviolo aanbiedt. Hoe gaat dat in zijn werk. Op de meeste e-bikes vind je geen shifter en is het bedieningssysteem geïntegreerd moet jouw e-bike display. Via de display kan je je gewenste trapferquentie instellen. Je trapferquentie is het aantal trapomwentelingen die je maakt binnen 1 minuut. Bij stilstaan schakelt het systeem helemaal terug naar de lichtste versnelling. Zodra je begint te fietsen schakelt de Enviolo naaf geleidelijk traploos naar 50 trapomwentelingen per minuut. Zodra je stilstaat schakelt hij zicht weer terug. Verder past het systeem zich ook aan de omgeving. Zodra je wat weerstand hebt door bijvoorbeeld wind of een brug dan schakelt het de naaf zich iets terug. Met systeem van Enviolo Automatiq 2.0. De naaf is voorzien van een bluethoot functie, hierdoor kan je het ook koppelen aan je mobiele telefoon en in de mobiele app alles finetunen naar wens.

 

Share this post

Comments (2)

  • J.Erkens Reply

    Goede dag ik heb het filmpje gezien van de nieuwe flyer upstreet 2023 met Enviolo naaf
    Mijn vraag hoe kan flyer deze fiets afleveren met een Enviollo trekking naaf die 85 N/M kan trekken terwijl de motor van Panasonic 95 N/M kan trekken
    Deze had toch met een Heavy Duty want deze kan 100 N/M aan
    Wat vinden jullie hier van is zie antwoord gaarne toe.
    Bij voorbaat dank
    Gr J .Erkens

    21 april 2023 at 19:10
  • BV Reply

    Waarschijnlijk op dezelfde manier als bij de Veloretti ace 2, de motor wordt teruggetuned(of afgeknepen) zodat de naaf geen té hoge krachten te verwerken krijgt.

    30 augustus 2023 at 14:56

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.


× WhatsApp