E-bike remsystemen - Fietsenwinkel Barendrecht
remfoto – artikel

E-bike remsystemen

Introductie

 

In jouw zoektocht naar het beste remsysteem voor jouw e-bike, ben je vast weleens hydraulische schijfremmen tegengekomen.  Logisch, als je kijkt naar alle eigenschappen en voordelen van dit remsysteem. Echter zijn er uiteraard ook andere remsystemen, speciaal ontwikkeld voor e-bikes. In dit artikel leest u de verschillen tussen deze verschillende remsystemen. Zo heeft u ook een beter beeld wat u waar je nou precies naar kijkt, bij het zoeken van jouw ideale e-bike en weet je waar je geld aan uitgeeft!

 

Remmen

 

Remmen gebruik je natuurlijk om, je raadt het al, te remmen. Maar, zoals gezegd zijn er meerdere manieren om te remmen. Men heeft in de loop der jaren 5 verschillende remsystemen weten te ontwikkelen en produceren. Deze 5 verschillende remsystemen, zetten wij even op een rijtje:

  1. Schijfremmen
  2. V-Brakes (velgrem)
  3. Rollerbrakes
  4. Terugtraprem
  5. Hydraulische schijfremmen

 

1.    Schijfremmen

 

Ooit gehoord van: wie schijft, die blijft? Nee, wij ook niet.

Tijdens het remmen, met schijfremmen, wordt er door remblokjes druk uitgeoefend op een metalen schijf, naast de naaf van het wiel. Deze uitgeoefende weerstand, maakt dat de fiets zal afremmen en dus stoppen. In vergelijking met de overige remsystemen, hebben schijfremmen de kortste remweg, ongeacht de weersomstandigheden. Wel zijn ze gevoelig voor roest, waardoor ze kwetsbaar zijn en daarmee veel behoefte hebben aan onderhoud. Schijfremmen zitten vaak op de wat duurdere e-bike varianten, met name op sportieve e-bikes.

schijfremmen foto

Eigenschappen:

  • Sportieve ‘’look’’
  • Kortste remweg
  • Remkracht verdeling mogelijk

 

 

2.    V-Brakes (velgrem)

 

De naam zegt het al velgrem. Het heeft dus betrekking op de velgen. Fietsen met een velgremsysteem, remmen namelijk doordat er een van kunststof gemaakt remblokje tegen de velgrand gedrukt word. Deze remblokken hebben een groot remoppervlak. Dit zorgt ervoor dat de e-bike sneller tot stilstand zal komen.

Tegenwoordig maakt men bij het maken van v-brakes, gebruik van moderne kunststof. Hiermee wordt de grip, bij dit remsysteem, verhoogd. Het nadeel hierbij is wel dat dit remsysteem snel slijt en dus vaker aan vervanging toe zal zijn. Daarnaast is dit remsysteem alles behalve geschikt bij nat weer. De werking vermindert namelijk drastisch bij regenachtige omstandigheden.

vbrakes foto

Eigenschappen:

  • Korte remweg
  • Remt enkel bij droog weer
  • Simpele en effectieve werking

 

 

3.    Rollerbrakes

 

Je kent ze wel, de bekende trommelremmen. Rollerbrakes zijn een vernieuwde variant van deze trommelremmen.

In vergelijking met V-brakes slijten Rollerbrakes minder en dat maakt dit remsysteem onderhoudsvriendelijk.

Rollenremmen werken als volgt: Je Draait aan het kartelwiel wanneer de rem is aangetrokken. Er zijn metalen schijven en rollen tussen de kartels op het wiel. Terwijl het wiel een beetje draait, duwen de tandwielen, de schijf naar buiten. Vervolgens duwt de schijf de remschoen. De remschoen duwt vervolgens op het remoppervlak om remkracht te genereren.

 

rollerbrakes

Eigenschappen:

  • Onderhoudsvriendelijk
  • Duurzaam (velg slijt niet)
  • Werkt ook goed bij nat weer

 

 

 

4.   Terugtraprem

 

Er gebeurt niets als je niet trapt, maar als je achteruit rijdt, werken de remmen na een poosje. Wanneer jij achteruit trapt, remt een krachtig systeem op het achterwiel. Hierbij worden de remvoeringen tegen het naafhuis gedrukt. Dit zorgt ervoor dat je stil komt te staan.

Je zou kunnen zeggen dat Nederland in principe het enige land is, waar men nog terugtrapremmen gebruikt. Maar ook hier in Nederland komt dit remsysteem nauwelijks voor. Dit komt omdat de andere remsystemen beter geschikt zijn. Je hebt immers bij een terugtraprem minder remvermogen.

Terugtrapremmen zijn handig voor o.a. reumapatiënten, die moeilijk de handrem kunnen inknijpen.

 

terugtraprem foto

Eigenschappen:

  • Onderhoudsvriendelijk
  • Veilig remmen
  • Eenvoudige werking

 

 

5.    Hydraulische schijfremmen

 

Hydraulische schijfremmen werken met olie. De olie wordt samengeperst en hierdoor wordt de druk op de kabel opgebouwd. Het voordeel met olie is dat dit goed te doseren is en dat het stevig remt.

Net zoals bij schijfremmen en V-brakes, heeft ook de hydraulische schijfrem een korte remweg, ongeacht het weer. Aangezien dit fietsonderdeel gesloten is, heeft dit remsysteem geen behoefte aan onderhoud. Wel moeten zo nu en dan de remblokjes vervangen worden, maar afstellen is niet bepaald nodig. In vergelijking met andere remsystemen zijn hydraulische schijfremmen een stuk duurder, maar dan heb je ook een betrouwbaar remsysteem waar je U tegen kunt zeggen!

hydraulische schijfremmen foto

Eigenschappen:

  • Betrouwbaar
  • Zeer korte remweg
  • Vrijwel geen onderhoud

 

Share this post

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.


× WhatsApp