Geschiedenis van de elektrische fiets (deel 2) - Fietsenwinkel Barendrecht

Geschiedenis van de elektrische fiets (deel 2)

e-bike geschiedenis deel 2 foto

Geschiedenis van de elektrische fiets (deel 2)

Elektrische fiets

Net zoals alles om ons heen, heeft ook de ´fiets´ zo zijn ontwikkelingen meegemaakt, in de loop der jaren. Om meer te weten te komen over de geschiedenis van de ´gewone´ fiets, verwijzen wij u naar deel 1 (link) van Geschiedenis van de elektrische fiets.

 

19de eeuw: Een innovatie

Kijkend naar de geschiedenis van de elektrische fiets, lezen wij dat de eerste ideeèn en patenten, voor e-bikes opdoken in Amerika. Dit vond plaats in de 90´ jaren periode van de 19de eeuw.

Een voorbeeld hiervan is Ogden Bolton jr.

Hij kreeg op 31 december van het jaar 1895 een patent (US Patent 552271), voor een met batterij aangedreven fiets. Deze met batterij aangedreven fiets, had geen enkele versnelling en en de motor werkte tot slechts 100 ampère uit een 10 volts-accu.

Het was ruim twee jaar later (´97) toen de uit Boston afkomstige Hosea W. Libbey een patent (US Patent 596272) kreeg voor zijn idee. Hij ontwikkelde namelijk een elektrische fiets die werd aangedreven door een elektrische motor. De motor hierbij bevond zich in de trapas.

Niet alleen ontving de eerder genoemde ontwikkelaar een patent op dit idee. Ruim een eeuw later, eind jaren 90 van de 20ste eeuw, herontwikkelde Giant dit idee bij de Lafree e-bikes en deed dit vrijwel na.

Weer een jaar later, in ´98, ontving ditmaal, Mathew J. Steffens een patent. Hij bedacht een systeem, waarbij het achterwiel rechtstreeks door het achterband aangedreven kon worden. Het idee van John Schnepf, wat is gepatenteerd in 1899, is gebaseerd op dit systeem.

 

20ste eeuw: Verkoop stijging

Inmiddels brak de 20ste eeuw aan. Dit betekende een stijging van de verkoop van e/bikes en een daling in de verkoop van ´gewone´ fietsen. Dit had als belangrijkste reden, de ontwikkeling van betere accu´s. Het verschil in de oude en nieuwe accu´s? De accu uit de 19de eeuw was ontzettend zwaar en ging al heel snel leeg. Dit maakte ´gewone´ fietsen, uit die tijd, populairder dan e-bikes.

In de jaren 1930 ontwikkelde men bij het Philips Natuurkundig Lyceum een elektrische fiets. De productie is onder andere uitgevoerd oor R.S. Stokvis, Simplex (NL) en Burgers-ENR.

De fiets uit ´32, ontwikkeld door Philips en Simplex

Echter werd deze elektrische fiets, door deskundigen, als mislukking beschouwd. Zo was hij op de RAI-tentoonstelling van ´33 niet te vinden.

Tijdens de 2de Wereldoorlog had men een schaarste aan benzine. Dit zorgde ervoor dat de belangstelling in elektrische fietsen, wederom bloeide. Zo zag men fietstaxi´s in gebruik genomen worden in Amsterdam.

Een voorbeeld van de ontwikkeling van fietsaccu´s is met name te merken in 1992; het bedrijf Vector Service Limited verwerkte de nieuwe Nikkel-Cadmium accu in het frame van de door hun ontworpen Zike-fiets. Deze fiets, was destijds een van de weinige fietsen die zelf vooruit stuwde.

Dit model was dan ook bijzonder. Zo waren er tot 1992 nauwelijks elektrische fietsen die commercieel verkrijgbaar waren. Echter kwam hier in 1998 forse verandering in.  Het aantal e-bikes producten steeg namelijk met tot wel 49 soorten! Meer fietsen, betekende uiteraard meer productie. Van 1993 t/m 2006 steeg de productie van e-bikes met ruim 35%, terwijl de productie van gewone fietsen sterk daalde.

 

21ste eeuw: Een succes

Het was vrijwel onmogelijk dat het succes van e-bikes aan grote bedrijven zou ontgaan. Duurzamere en bovendien ook lichtere batterijen ontstonden. Dit vormde dan ook direct een gat in de markt. Wie slim is, speelt in op gaten in de markt en dit was precies wat het Duitse merk Kalkhoff (link) dan ook deed. Men begon met het produceren van e-bikes.

Het succes van e-bikes is dermate hoog gestegen, in de afgelopen jaren, dat deze niet meer weg te denken zijn. Zo ook in Nederland. Met name oudere mensen maken gebruik van e-bikes van verschillende producenten.

Er gaat zelfs een verhaal rond op internet van een gepensioneerde Nederlander die zijn e-bike meenam naar het Caribische eiland Saba. Saba is een bijzondere gemeente wat sinds 2010 nog steeds deel uitmaakt van Nederland. De beste man werd meteen een sensatie, aangezien hij als enige persoon, met een e-bike rondging op het eiland.

De technologie van accu´s hebben zich dermate ontwikkeld, dat niet alleen ouderen maar zelfs professionele sporters, gebruik maken van e-bikes. Ooit gehoord van de term ´´mechanische doping´´ ? Nee zeker. De term werd gebruikt in 2016, op het WK veldrijden. Dit WK werd georganiseerd in het Belgische plaatsje Zolder. Tijdens dit WK had de sportster Femke van Driessche een kleine motor, verborgen zitten in haar fiets. Men kwam hier achter en sprak van ´´mechanische doping´´.

 

 

 

 

 

 

 

Share this post

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.


December E-Bike Deals Bekijk
Hello. Add your message here.