Geschiedenis van de elektrische fiets (deel 1) - Fietsenwinkel Barendrecht
evolutie van de fiets

Geschiedenis van de elektrische fiets (deel 1)

Fietsen

Fietsen: Wie kent ze, hier in Nederland, nou niet? Van transportfietsen, tot vouwfietsen en van damesfietsen tot herenfietsen en kinderfietsen. Hier in Nederland kennen wij ze allemaal. Maar, waar en wanneer is het allemaal begonnen?

 

Geschiedenis van de ´gewone´ fiets

Als wij kijken naar de geschiedenis van de fiets, dan kunnen wij concluderen dat deze erg breed en uitgebreid is. Wij delen dan ook een aantal hoogtepunten van de ontwikkeling van de ´fiets´, door de eeuwen heen:

De eerste fiets is bedacht door een Duitse baron genaamd Karl Von Drais. Dit model was, logischerwijs, zeer beperkt. Zo bestond deze uit een frame van hout, houten wielen met velgen van smeedijzer, een simpel afgewerkte zadel, een (nog) niet goed ontwikkelde stuur en een simpele rem op het achterwiel. The basics dus.

Het eerste exemplaar van deze ´loopfiets´ ontstond aan het begin van de 18de eeuw. Om precies te zijn, in 1817. Deze loopfiets had nog geen trappers. De berijder van dit model, bewoog zich voort, door zich af te zetten tegen de grond.

Het was het jaar 1865, toen de mensheid kennis maakte met het eerste model, wat op de huidige fiets lijkt. Een tweewieler, ontworpen door de ´francoise (fransman)´ Pierre Michaux en zijn zoon Ernest.

In de loop der jaren zijn er verschillende veranderingen geweest. Zo kwamen er kettingaandrijvingen, frames van stalen buizen en nog veel meer.

 

‘Huidige’ fiets compleet

Een belangrijke ontwikkeling, die de ontwikkeling van de huidige fiets, vrijwel compleet maakte, vond plaats in 1888. Het was namelijk in 1888 toen de Schotse industriele ontwerper Jojn Dunlop een patent aanvroeg op met lucht gevulde fietsbanden.

Dit idee zou de massief rubberen banden, die in die tijd modern waren, vervangen. Jammer, voor hem, moest hij dit patent weer intrekken, aangezien Thomsen hem al voor was in 1845. Wel behield dhr. Dunlop het patent op het ventiel.

Hiermee was het basisontwerp, zoals wij die kennen, volledig afgerond. Wel hebben er in de loop der tijd, ontwikkelingen plaatsgevonden, op het gebied van materiaalgebruik.

Denk aan frames, van aluminium en staal en voor duurdere sportfietsen zelfs carbon (koolstofvezel). Steeds vaker zie je riemen op fietsen gemonteerd i.p.v. kettingen. Ook zie je steeds vaker naafversnellingen op fietsen. Na verloop van tijd, zijn er vele varianten op verschillende soorten fietsen ontstaan, waaronder de elektrische fiets , die op zijn beurt weer Pedelecs heeft als variant.

Vaak zijn deze fietsen gekoppeld aan specifieke doelgroepen en te koppelen aan verschillende gebruiksdoeleinden.

 

 

Binnenkort deel 2!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Share this post

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.


× WhatsApp