Toekomst van de fiets - Fietsenwinkel Barendrecht

Toekomst van de fiets

toekomst van de fiets – foto

Toekomst van de fiets

Introductie

Eerder schreven wij over de geschiedenis van de (gewone) fiets (link) en over de geschiedenis van de elektrische fiets (link). Erg interessant allemaal natuurlijk, maar hoe zit het eigenlijk met de toekomst van de fiets?

In deze blog nemen wij jouw als lezer hierover mee. Wat staat de fietsenwereld te wachten over, pak ‘m beet, 20 jaar? Welke trends en ontwikkelingen verwacht men mee te maken? Welke veranderingen zullen wij aanschouwen? Het antwoord op deze vragen en nog veel meer, lees je in deze blog!

 

Terugblik

We kwamen, na enig onderzoek, tot de conclusie dat de eerste (gewone) fiets, bedacht en ontwikkeld werd aan het begin van de 18de eeuw. Om precies te zijn in 1817. Het idee was afkomstig van de Duitse baron K. Von Drais. Sindsdien is er veel veranderd aan de ‘’fiets’’. Zo had dit model nog geen trappers en was het frame gemaakt van hout.

Pas in 1865 kwam de eerste fiets tot stand, die enigszins op de fiets zoals wij die kennen leek. Een tweewieler, gemaakt door de fransman Pierre Michaux en zijn zoon Ernest.

In ’88 was het dan eindelijk zover. Niet alleen had Nederland eindelijk het EK gewonnen, ook was het idee van massief rubberen banden, vanaf heden, verleden tijd. Deze werden namelijk vervangen, zoals wij ze nu ook kennen, met met lucht gevulde banden.

Het basisontwerp van de huidige fiets, was eindelijk volmaakt! Uiteraard is men zich in de loop der jaren steeds meer gaan ontwikkelen op het gebied van materiaalgebruik. Geen houten frame meer, fietsen hebben trappers, riemaandrijvingen zie je bij vrijwel elke fiets etc.

Maar hoe zit het met de toekomst van ‘’de fiets’’?

 

Trends

Net zoals met alles om ons heen, maken ook fietsen zo hun ontwikkelingen mee.

Hieronder zullen wij een aantal trends en ontwikkelingen op een rijtje zetten, die men in de nabije toekomst verwacht mee te maken.

 

  1. Minder auto’s

Men verwacht de aankomende jaren een steeds minder belangrijke rol voor de auto te zien. Met de komst van de e-bike, lijkt de belangrijke rol van de auto, volledig van de baan gespeeld te worden. Niet alleen heeft de groeiende populariteit van de e-bike impact op de afname van het autogebruik. Ook bijvoorbeeld de busnet, zoals wij die kenden, lijken steeds minder naar om gekeken te worden. De verwachting is dat in 2025 men geen gebruik meer zal maken van auto’s en in plaats daarvan de e-bike te gebruiken. Daarbij wordt voorspeld dat de maximumsnelheid van gemotoriseerd verkeer niet hoger dan 30 km/u zal worden.

Maatschappelijk gezien, zal dit leiden tot:

  • meer verkeersveiligheid
  • betere luchtkwaliteit
  • meer sociale interactie op straat
  • betere gezondheid

 

2. Bakfietsen

Er vinden uiteraard niet alleen ontwikkelingen rondom de hoeveelheid gebruik van de fiets, maar ook rond de fietsen zelf. Steeds meer ouders zetten bakfietsen (link) in voor het vervoer van hun kinderen. In de toekomst, verwacht men dat deze bakfietsen volledig elektrisch ondersteund en aangedreven zullen zijn.

 

Stevigheid, duidelijkheid en bescherming tegen regen (zoals we gewend zijn in Nederland), maken de bakfietsen van de toekomst niet alleen veilig, maar ook comfortabel.

bakfiets artikel foto

 

 3.  Cargohubs en overkapte cargobikes

Ooit wat besteld op het wereldwijde web? Meestal worden pakketjes bezorgd met gebruik van busjes. Maar zoals eerder gezegd, lijkt het gebruik van auto’s steeds meer af te nemen.

Vanuit zogeheten ‘cargohubs’, leveren overkapte cargobikes, op 4 wielen, pakketjes af in drukke steden. Deze cargobikes vinden snel hun weg en zijn bovendien veilig. Dit alles is mogelijk door de continu vernieuwde fiets-infrastructuur. Wat erg handig zal zijn, in de nabije toekomst, op het gebied van cargobikes is de ‘’headup-display’’. Via deze display, zal de koerier contact leggen met klanten en afspraken maken over levering en dergelijke.

 

cargobikes

 

 4.  Waterstof als energiebron

Leuk en aardig, die cargobikes.. Maar, hoe komen deze cargobikes in beweging?

Waterstof is een energiebron voor bakfietsen die vele zware kilometers afleggen. Langs de wegen staan ​​automaten waar je snel een lege ampul kunt vervangen door een volle. De fietsinfrastructuur omvat ook servicepunten, horecapunten en mobiliteitsknooppunten, waar de fiets kan worden ingewisseld voor bijvoorbeeld een elektrische of waterstofauto.

 

 

waterfiets

 

5. Fietspaarkeerplaatsen met snellader

Fietsen van de toekomst, zijn volledig gebouwd op elektriciteit. Waar wij nu bekend zijn met specifieke parkeerplaatsen voor elektrische auto’s met speciale snelladers, zal dit in de toekomst gelden voor fietsen.

Eenmaal stilgezet wordt de fiets op de stoep gezet en draadloos opgeladen via een duidelijk herkenbare snellader.

 

fietspp

 

6. Connection

Fietsen in de toekomst zijn ‘’connected’’. Al eerder verwezen wij naar de headup-display. Met deze display kan de berijder, navigeren en communiceren.

Fietsers ontvangen routeinformatie (obstakels en files), signaleren gevaren en tonen weersvoorspellingen.

Het systeem informeert fietsers ook over andere vervoerswijzen in de reisketen. Waar staat een ander vervoersmiddel, waarmee de reis voortgezet kan worden?

 

Ooit gehoord van; Communication is the key? Oftewel communicatie is de sleutel. De connectie tussen toekomstige fietsen is exact gebaseerd op communicatie onderling!

 

 

 

Share this post

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.